Een lerende organisatie
De wereld en de wensen van mensen veranderen in een steeds hoger tempo. Hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie blijft aansluiten op die constant veranderende klantbehoeften?
De lerende organisatie is de sleutel tot succes. Een organisatie met een cultuur en het leiderschap dat medewerkers stimuleert door initiatief, samenwerking en scholing continu te blijven leren en te blijven ontwikkelen is wendbaar. Wendbaar en weerbaar tegen die continue verandering, waardoor het potentieel van iedereen apart en de organisatie als geheel volledig wordt benut.
De transitie naar een lerende organisatie is niet makkelijk. Zelfs in tijden dat het niet goed gaat, vinden medewerkers en organisaties het lastig om bestaande denk- en werkwijzen los te laten. Maar met bereidheid om te leren én met begeleiding van ons zullen de medewerker groeien en de organisatie kunnen wat het daarvoor niet kon.
Lees en ontdek hieronder hoe wij Zorgpartners ondersteunen in de transitie naar een lerende organisatie!
De lerende zorgorganisatie
In het najaar 2019 stelde de Raad van Bestuur van Zorgpartners ons de volgende vraag: Hoe kunnen de 13 zorglocaties die gezamenlijk Zorgpartners vormen een lerende organisatie worden en als geheel anticiperen op toekomstige ontwikkelingen, terwijl we aantrekkelijk blijven?
De visie van Zorgpartners op een lerende organisatie is dat ze de capaciteiten en het potentieel van iedereen binnen Zorgpartners weet om te zetten naar uitstekende zorg- en dienstverlening aan al haar cliënten. En dat zij een plezierige en aantrekkelijke organisatie is om voor te werken, met en voor vakvolwassen collega’s. Want dat maakt Zorgpartner toekomstbestendig.
Een visie en een hulpvraag ons op het lijf geschreven!
In de video hiernaast vertelt HR manager Elvira van Dusseldorp over onze aanpak, de tussentijdse resultaten en haar ervaring met onze samenwerking.
Het drie I-model
In de video heeft Elvira van Dusseldorp het er al over: het drie I-model om de vraag van Zorgpartners te vertalen naar acties, voor een lerende organsatie.
1. Inventarisatie - getting under your skin. We voerden gesprekken met alle managementleden en hielden een klankbordsessie met een klankbordgroep om de kenmerken van Zorgpartners als lerende organisatie te inventariseren. Deze kenmerken clusterden we tot vier samenhangende leerthema’s, waarmee we een vertaalslag maakten naar een leermodel.
2. Inspiratie. 'Hoe kunnen we de leiders en de medewerkers leren om een lerende organisatie te zijn?'. Onderdeel van het leermodel zijn diverse inspiratiesessies met verschillende geledingen uit de organisatie. Tijdens deze sessies ervaren de deelnemers het perspectief van een lerende organisatie door onder andere tijdens de sessies het nemen van initiatief en het leren van elkaar te stimuleren.
3. Implementatie. De implementatiesessies leidden tot een detail aanpak voor leiderschapsontwikkeling op de vier geclusterde leerthema’s met als doelgroep alle leidinggevenden. Zij zullen in de transformatie voor moeten gaan. Wij blijven actief als overall change facilitator en begeleidden dat proces waar nodig.
De tussentijdse resultaten?
Inmiddels hebben alle leidinggevenden bij Zorgpartners deelgenomen aan het ontwikkelingstraject, waardoor er een gemeenschappelijke basis is ontstaan in het faciliteren van leerprocessen. Tijdens dat traject is er veel aandacht geweest om elkaar als persoon beter te leren kennen en zijn oude patronen vervangen door nieuwe manieren om met elkaar in verbinding te blijven. De groep leidinggevenden is hechter geworden en eventuele drempels tussen locaties zijn weggenomen waardoor informele netwerken zijn ontstaan.
Daarnaast hebben alle leidinggevenden zich het secure base gedachtegoed eigen gemaakt, en hun coachvaardigheden versterkt - een belangrijke competentie in het begeleiden van individuele leerprocessen.
De komende jaren werken we samen verder om het leren in de gehele organisatie te versterken.