Waar luister je naar in een coachgesprek?

Deze vraag krijg ik vaak als coach en als trainer van coaches. Ik ben zelf opgeleid in de Gestalt psychologie. Dat houdt in dat een deel van mijn waarneming gebaseerd is op principes die kenmerkend zijn voor Gestalt. Als coach richt ik m’n aandacht op verschillende aspecten in een gesprek, simpelweg omdat ik me daar bovengemiddeld bewust van ben. 

Voor mij is 'luisteren' dan ook een veel breder begrip dan waar te nemen wat ik hoor. Om echt te luisteren gebruik ik bewust en onbewust veel meer zintuigen die mij van informatie voorzien en waarmee ik signalen kan oppikken. Denk daarbij aan: 

  • Verbale communicatie: de woorden waarmee iemand zich uitdrukt. 
  • Intonatie: de toon van iemands stem en de expressie van gedachten en gevoelens. 
  • Non-verbale communicatie: lichaamshouding, gebaren, oogcontact en gezichtsuitdrukkingen.
  • Emoties en gevoelens: de beleving van het vraagstuk waar over verteld wordt. 
  • Gedragspatronen: gedragingen en gewoonten, zowel in het gesprek als in het dagelijks leven. 
  • Doelen, behoeftes en verlangens: wat wil iemand opgelost hebben? Maar ook welke behoeftes zijn er. 
  • Belemmeringen: variërend van persoonlijke overtuigingen, waarden en normen, taboes tot oordelen die iemand over zichzelf heeft en over het vraagstuk. 
  • Kwaliteiten en hulpbronnen die iemand kan inzetten. 

Als Gestalt-coach focus je je specifiek op de volgende aspecten in een coachgesprek: 

  • Bewustzijn van iemand in het hier en nu: moedig iemand aan om zich bewust te worden van wat er op dit moment in zijn ervaring gebeurt. Dit kan betrekking hebben op gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties. 
  • Contact en relatie: wees je gewaar van de kwaliteit van het contact tussen jezelf en de ander. Dit omvat zowel de verbale als non-verbale interactie, evenals eventuele weerstanden of afwezigheid van contact.
  • Expressie en introjectie: Kijk naar de manier waarop iemand zichzelf uitdrukt en hoe iemand invloeden van buitenaf opneemt en internaliseert. 
  • Paradoxen en polariteiten: Wees alert op tegenstrijdigheden en polariteiten in de ervaring van de ander en ondersteun de coachee om deze te onderzoeken en te integreren.
  • Bewustzijn van weerstand: ondersteun om eventuele weerstand tegen verandering of groei te herkennen en te begrijpen.

Gestalt-coaching richt zich dus sterk op het bevorderen van bewustwording, zelfontdekking en groei in het hier en nu. Door deze waarnemingen effectief te gebruiken, kun je als Gestalt-coach de ander helpen bij persoonlijke ontwikkeling en het overwinnen van obstakels.

Wil je meer info over onze opleiding Transitie Based Coaching? Download direct de brochure! Of neem contact op voor een online kennismakingsgesprek!